Net als de titel, is deze voorstelling een palindroom. Je kan ze van voor naar achter en van achter naar voor bekijken. Want sommige mensen geloven in onze vooruitgang, terwijl anderen net het omgekeerde geloven. Sommigen zeggen dat de wereld naar de kloten gaat, anderen vinden hen doemdenkers.

Wie er ook gelijk heeft, in onze onophoudelijke vooruitgang, hebben we de wereld waarin we leven voorgoed veranderd. Zijn onze acties onomkeerbaar of kunnen we ze nog ongedaan maken?

Deze voorstelling toont een visuele metafoor voor dit cruciale moment in onze toekomstige geschiedenis. Het volgt de mensheid op weg naar zijn ondergang of redding.

Are we not drawn onward to new erA won in 2019 de Fringe First Award en was genomineerd voor de Total Theatre Award in Edinburgh. 

vr 12 december, 2025
Lokeren, BE

'Dit is een van de allermooiste voorstellingen die Ontroerend Goed ooit maakte, op de grens tussen beeldende kunst en theater, poëzie en politiek. Het stuk oogt prachtig (maar klinkt brutaal ontoegankelijk) tijdens de eerste twintig minuten. Maar die zijn net nodig om die magistrale kanteling mogelijk te maken. Pas zo wordt de voorstelling een helder, wonderlijk statement over hoe we onszelf en onze wereld dreigen te vernietigen.'

****
Knack
Els Van Steenberghe

'De vraag is nu alleen wat Devriendt na dit stuk nog kan maken om de theaterbezoeker te verbazen. Geniaal.'

Het Nieuwsblad
Rudy Tollenaere

'Met 'Are we not drawn onward to new erA' toont Ontroerend Goed voor nu het eeuwig worstelen van de mens om het goede te doen, in weerwil van zijn eigen tekortkomingen. Zolang we er nog zijn.'

****
Theaterkrant.nl
Louise de Koning

'Een technisch verbluffende, emotioneel verwoestende show over het punt waarop de mensheid niet meer terug kan.'

*****
Time Out London
Andrzej Lukowski
regie Alexander Devriendt met Giovanni Brand, Charlotte De Bruyne / Leonore Spee, Jonas Vermeulen / Ferre Marnef, Karolien De Bleser / Britt Bakker, Maria Dafneros / Kristien De Proost & Vincent Dunoyer / Michaël Pas ​ dramaturgie Jan Martens scenografie Philip Aguirre licht, video & geluid Jeroen Wuyts & Seppe Brouckaert lichtontwerp Babette Poncelet muzikanten Spectra Ensemble: Tille Van Gastel/Katrien Gaelens (flute), Pieter Jansen/Wilbert Aerts (violin), Bram Bossier (tenor violin), Peter Devos (cello), Frank Van Eycken (percussion), Rik Vercruysse/Simon Haspeslagh (horn) compositie William Basinski arrangementen Joris Blanckaert kostuums Charlotte Goethals technische assistentie Brecht, David & Pepijn afwerking standbeeld Daan Verzele, Jelmer Delbecque, Jesse Frans fotografie Mirjam Devriendt stage Morgan Eglin, Tim De Paepe met dank aan Ilona Lodewijckx, Luc De Bruyne, Matthieu Goeury, Simon Stokes, Björn Doumen, les Ballets C de la B, iedereen die betrokken was bij de voorstudie 'koortsmeetsysteemstrook' @ Toneelacademie Maastricht & our fantastic test-audiences De performance bevat William Basinski’s ‘Disintegration Loops’ door Spectra Ensemble. Productie Ontroerend Goed Coproductie Spectra, Kunstencentrum Vooruit Gent, Theatre Royal Plymouth, Adelaide Festival & Richard Jordan Productions Ltd. Met de steun van de Vlaamse Gemeenschap en de Stad Gent